Port w Maladze

Port w Maladze, nowoczesna promenada i historyczny port Andaluzji.

Badania archeologiczne wskazują Malagę jako pierwszy fenicki port w basenie Morza Śródziemnego datowany na VIII wiek p.n.e i drugi port Hiszpanii po Kadyksie. Z tego okresu pochodzi też pierwsze nazewnictwo miasta, czyli dawna Malaka, osada zlokalizowana u podnóża góry Gibralfaro i w dolinie rzeki Guadalhorce.

Bogactwo ziemi w minerały, masowe rolnictwo oparte na dobroczynnych warunkach naturalnych oraz gościnność mieszkańców spowodowały szybki rozwój miasta, w którym port grał kluczową rolę w handlu. Intensyfikacja procesu nastąpiła dzięki ekspansji Cesarstwa Rzymskiego na dzisiejszym terytorium Hiszpanii. Po jego upadku i wraz z przejęciem ziem przez Wizygotów Malaga i jej działalność portowa mocno podupadła. Aż do 711 roku, czyli ery muzułmańskiej, której najsilniejsze ślady Malaga nosi do dziś.
Wraz z inwazją armii Tarika, Malaga ponownie zajmuje należne jej miejsce na liście portów śródziemnomorskich, stając się pomostem między Półwyspem a Afryką, nazywana też bramą do Królestwa Nasrydów w Granadzie. Z jednego z najbardziej aktywnych portów w basenie Morza Śródziemnego towarami na eksport były migdały, wino, oliwa i skóry. Ponownie świetnie prosperowały przetwórnie rybne, z których produkty cenione były na wszystkich europejskich dworach, jak sos garo. Rozwój żeglarstwa i handlu wymógł na Maladze powstanie atrarazanas, czyli arabskich stoczni, których pozostałości kryje centralny targ miejski Mercado Atarazanas. Od 1487 roku, gdy wojska monarchów katolickich przybyły do Malagi, miasto otworzyło się na handel z Indiami dorównując Sewilli w handlu z Ameryką. W 1545 roku zdecydowano o budowie pierwszego w historii molo, które ze względu na warunki naturalne wielokrotnie było niszczone. W XVI i XVII wieku gdy Malaga zmagał się z licznymi powodziami, a port był niedostępny, zdecydowano o budowie ponad 500 wałów ochronnych. Inwestycja przyniosła korzyść dla królewskiej marynarki wojennej. Pozostałości muru portowego z XVII wieku zobaczyć można między innymi w podziemnym parkingu pod Plaza de la Marina.

 

W XVII wieku dla portu w Maladze przyszły czasy największej rozbudowy i zaspokojenia potrzeb handlowych i obronnych. Projekt francuskiego inżyniera miał zawierać rozbudowę tamy,  umieszczenie latarni morskich, budowę fortu z 13 armatami oraz doku o charakterze komercyjnym. Do dziś w Muelle Uno stoi zbudowana w 1732 roku Kaplica Niepokalanego Poczęcia.
W 1817 roku zakończyła się budowa symbolu Malagi jako ważnego portu w Europie, latarni La Farola projektu Joaquina Marii Pery y Guzmana. Inwestycje XX i XXI wieku w porcie to budowa dwóch terminali międzynarodowych dla luksusowych statków wycieczkowych, doki do rozładunku kontenerowców oraz dwa reprezentacyjne i chętnie odwiedzae przez turystów mola, Muelle Uno i Muelle Dos.

 

Aby zobaczyć port w Maladze w całej okazałości, warto wejść na jeden z tarasów widokowych. Z tarasu w hotelu Mariott rozpościera się piękny panoramiczny widok na większość atrakcji w Maladze, także na egzotyczny i największy park miejski, Parque de Malaga.

Muelle Uno, wokół którego koncentruje się wiele restauracji, także wyróżnionych gwiazdami Michelin, sklepików i butików. Cumują tu luksusowe prywatne jachty oraz drobni przewoźnicy turystyczni. Stąd zobaczyć można największe atrakcje miasta: katedrę zwaną potocznie La Manquita, Alcazabę w całej okazałości i zamek Gibralfaro wraz z jego punktem widokowym. Nad Muelle Uno, od Centro Pompidou do latarni morskiej rozciąga się Paseo de la Farola ze strefą rekreacyjną i placem zabaw dla dzieci. Warto tu wybrać się na wieczorną kolację lub śniadanie o wschodzie słońca.
Muelle Dos to promenada z modernistycznym zadaszeniem, uroczymi ogrodami, kawiarniami i miejscami do wypoczynku na świeżym powietrzu zwanymi Palmeral de las Sorpresas. Biegnie wzdłuż Paseo de los Curas, od Plaza de la Marina do charakterystycznego budynku w porcie, muzeum Pompidou.

 

Spacer po porcie w Maladze można zakończyć kąpielą słoneczną na znajdującej się o krok od La Farola najsłynniejszej plaży w Maladze, La Malagueta. Blisko stąd również do areny walk byków Plaza de Toros, którego piękno architektoniczne podziwiać najlepiej z punktu widokowego na Gibralfaro.

Niewiele osób wie, że na końcu portu, wzdłuż Paseo de Levante oraz obok Real Club Mediterraneo można bezpłatnie zaparkować auto.